Sinds 2013 is internationalisering één van de pijlers in het onderwijsprogramma van het Odulphuslyceum in Tilburg. Wat begon om aan de behoefte aan meer internationale ervaring en de voorbereiding op global citizenship te voldoen, heeft zich ontwikkeld tot een volwaardig internationaliseringsprogramma voor klas 3 t/m 6 waarin ook een ander doel van de school in toenemende mate wordt vervuld: extra uitdaging en motivatie bieden aan leerlingen die daar behoefte aan hebben.
Wilt u meer weten over wat we aanbieden en waarom we dat doen? Bekijk dan deze presentatie voor alle informatie!
De internationalisering begon met verschillende uitwisselingen binnen Europa en via deelname aan 2 Comeniusprojecten, waarin circa 7 landen gedurende 2 jaar gezamenlijk aan een thema werkten. Daarbij bleek dat internationalisering ook extra uitdaging kon bieden. De leerlingen werkten wekelijks een uur samen aan de thema-opdrachten, deelden de uitkomsten en presenteerden deze aan elkaar tijdens drie gezamenlijke bijeenkomsten door heel Europa.
Dit inzicht heeft het internationaliseringsbeleid veranderd: alle uitwisselingen hebben nu een onderzoekscomponent. Hierbij werkt de Odulphusleerling met zijn buitenlandse partner aan een zelfgekozen thema en dit, veelal vergelijkend onderzoek, wordt tijdens het returnbezoek aan de groep gepresenteerd. Ook zijn we op zoek gegaan naar andere manieren om de educatieve component – en daarmee de uitdaging – binnen de internationaliseringsactiviteiten te verhogen.
Hierna volgden deelnames aan allerlei wetenschappelijke conferenties in Nederland (INESPO) en daarbuiten (Water is Life en meerdere science fairs). De impact van deze conferenties, waaraan honderden zeer gemotiveerde leerlingen van topscholen deelnemen, op onze leerlingen is enorm. Deze positieve geluiden zoemen door de school en er is een constante stroom gegadigden. De leerlingen doen aan de conferenties mee met hun profielwerkstuk en de internationale mogelijkheden zetten hen ertoe aan eerder met hun profielwerkstuk te beginnen en de lat voor zichzelf hoger te leggen.
Om meer leerlingen de unieke ervaring van de science fairs te kunnen bieden, zijn we als eerste school op het vasteland van de EU lid geworden van het gerenommeerde ISSN (International Science Schools Network). Dit lidmaatschap biedt talloze nieuwe mogelijkheden vanwege de internationale contacten binnen het netwerk: denk hierbij aan internationale projecten en docentenuitwisselingen.
Ons doel is om het aanbod zo groot te maken dat iedere leerling in de schoolloopbaan de kans heeft om minimaal één keer aan een internationale activiteit deel te nemen. Sommige leerlingen grijpen deze kans zelfs vaker dan één keer. Natuurlijk zit hieraan ook een financiële kant. De kosten bij de uitwisselingen worden door het principe van verblijf en verzorging bij gastfamilies in de hand gehouden en de meeste science fairs worden grotendeels door bedrijven gesponsord. Desondanks zijn er uiteraard kosten voor het vervoer en het programma in Nederland en vraagt deelname dus een flinke financiële investering, zeker voor ouders met meerdere kinderen op onze school. Waar dit voor problemen zorgt, wordt in samenspraak met de school naar een passende oplossing gezocht.
Na een succesvol schooljaar vorig jaar, zijn er ook dit jaar weer talloze activiteiten.
Nieuw is de mini-uitwisseling van 4 dagen met enkele tweedeklassers naar Brugge.
klas 3 gaat op uitwisseling naar Spanje en Slovenië (in de herfst), Z-Italië en N-Italië en Tsjechië (voorjaar). Helaas is onze nieuwe partnerschool in Denemarken weggevallen. Voor deze groep gaan we op zoek naar een passende andere activiteit.
Nieuw: Een groep van 21 leerlingen uit V5/V6 gaan in Oktober naar Taiwan. Deze leerlingen hebben allemaal Chinees gevolgd en kunnen dit hier nu gaan oefenen. Waarschijnlijk komen de Taiwanezen in het voorjaar onze kant op. (Deze uitwisseling vervangt onze 2 Chinese partnerscholen, waarmee het contact door de steeds strenger wordende overheid aldaar helaas verwaterd is.)
Er wordt gekeken of we dit jaar weer terug kunnen naar onze partnerschool in India. We steunen daar al jaren een school in een kansarme wijk met onze goede doelen acties. In de jaren voor Corona gingen er ook 5 leerlingen een dikke week vrijwilligerswerk doen.
De uitwisseling met Yogyakarta (klas 5) vorig jaar was wederom een succes, maar we gaan dit (op hun verzoek) om het jaar doen. We zoeken nog naar een school in die regio voor de tussenliggende jaren.
De uitwisseling klas 4 naar Iran zal helaas nog even op zich laten wachten. De politieke situatie is daar nog veel te instabiel en we houden onze vrienden daar in onze gedachten.
Zoals voorgaande jaren bezoeken we met V6/H5 (en een paar lln van V5) weer verschillende science fairs: In november in Kyoto, Japan. In december in Brisbane Australië. In Januari bij KVIS in Thailand en in juni gaan er 7 leerlingen van V5 naar de water is Life science fair nabij Vancouver, Canada.
Voor de leerlingen die zich juist ná Odulphus internationaal willen oriënteren is er in het najaar weer een buitenlandmarkt op school. Hier vind je informatie over allerlei opties van studie tot vrijwilligerswerk.
oktober
Deelname uitwisselingen Taiwan - Klas V5-6 (met Chinees)
Deelname uitwisselingen binnen Europa - Klas H3/V3
Deelname groepsreizen binnen Europa - Klas H4/V4
november
Deelname Science Fair - JSSF Kyoto - Klas H5/V6
december
Deelname Science Fair - ISSF Brisbane - Klas H5/V6
januari
Deelname Science Fair - KVIS Thailand - Klas H5/V5/V6
Mei
Deelname uitwisselingen binnen Europa - Klas H3/V3
juli
Deelname Science Fair - Water is Life Vancouver - Klas V5