Schoolgids

Vakanties

 

2018-2019

 Herfstvakantie  15 oktober t/m 19 oktober 2018
 Kerstvakantie  21 december 2018 t/m 4 januari 2019
 Carnavalsvakantie  4 maart t/m 8 maart 2019 
 Meivakantie  22 april t/m 3 mei 2019
 Hemelvaart  30 en 31 mei 2019
 Tweede Pinksterdag  10 juni 2019
 Zomervakantie  8 juli t/m 16 augustus

 

 

 

Onze school

Algemeen

Het Odulphuslyceum is al meer dan een eeuw een begrip in Tilburg en er onlosmakelijk mee verbonden. De wortels voeren terug tot het eind van de 19e eeuw. 

U vindt onderstaand meer informatie over de geschiedenis van onze school, de naam en het wapen van de school, ons schoollied en uiteraard over onze schitterende glas in lood ramen.

              

Missie

Missie

Het Odulphuslyceum wil een school zijn waar in een veilige en rijke leeromgeving op een hoog niveau van, met en door elkaar wordt geleerd.

Relatie, vertrouwen, verdieping, verrijking en verantwoordelijkheid zijn sleutelbegrippen. De school gaat uit van een christelijke visie op mens en maatschappij, waarin naast eigen verantwoordelijkheid, zorg voor de mens en zijn omgeving, zien en gezien worden, respect en tolerantie centraal staan.

 

Medezeggenschap

Op een aantal manieren is de inspraak binnen school formeel en informeel geregeld. Officiële organen zijn de Medezeggenschapsraad, de Ouderraad en de Leerlingenraad. Daarnaast worden jaarlijks voor alle jaarlagen en afdelingen zogenaamde klankbordgroepen georganiseerd, zowel voor leerlingen als voor ouders. Leerlingen worden hierover geïnformeerd via hun mentor en coördinator aan het begin van het schooljaar. Ouders kunnen zich hiervoor opgeven tijdens de algemene introductie ouderavonden aan het begin van het schooljaar.

Medezeggenschapsraad

Medezeggenschapsraad (MR)

De medezeggenschapsraad is een orgaan dat advies- en instemmingsrecht heeft bij tal van zaken die op school spelen. De raad bestaat uit drie geledingen: een personeelsgeleding, een oudergeleding en een leerlinggeleding. Samen bespreken zij o.a. op de agenda terugkerende onderwerpen zoals het personeelsbeleid, het leerlingenstatuut, de begroting en het schoolplan.

Samenstelling van de MR

In de personeelsgeleding zitten 6 personeelsleden. In de ouder- en in de leerlinggeleding zitten 3 ouders en 3 leerlingen. De samenstelling in het schooljaar 2017-2018 is als volgt:

Personeel:

  • dhr. H. Harts, secretaris mr
  • mevr. L. Erven
  • dhr. R. van Hirtum
  • dhr. G. de Jong
  • dhr. T. van Lierop
  • dhr. R. Willems

Ouders:

  • dhr. H. Akkermans, voorzitter mr
  • dhr. N. van der heide
  • mevr. F. Hol-van Goethem

Leerlingen:

  • dhr. K. van Akkeren
  • mej. S. Henebiens
  • mej. F. Mulders
     

Gemeenschappelijke medezeggenschapsraad (GMR)

Ons Middelbaar Onderwijs kent ook een Gemeenschappelijke Medezeggenschapsraad. De leden, bestaande uit vertegenwoordigers van ouders, leerlingen en personeel, worden gekozen door de medezeggenschapsraden van de afzonderlijke scholen.

Contact

U kunt contact opnemen met de mr via de mail.    
U kunt ook rechtstreeks contact opnemen met één van de geledingen van de mr: Personeel, Leerlingen, Ouders.

Documenten

 

De agenda van de laatste MR-vergadering of voor de volgende MR-vergadering kunt u hieronder vinden.

Agenda 13 september 2018

Leerlingenparlement

De Leerlingenraad probeert de school voor leerlingen te verbeteren. Zo zorgen we ervoor dat er allerlei problemen worden opgelost. Bijvoorbeeld: dat er een werkend koffieapparaat in de aula staat ofdat mensen hun fietsen fatsoenlijk kunnen stallen.

Wil jij ons hiermee helpen? Dus zit jij ook met een probleem, of wil je de school ook graag verbeteren. Kom dan eens op woensdag langs in de grote pauze in de wiskunde barakken of mail ons op leerlingenraad@odulphus.nl

Michael de Graaf (voorzitter)

Begeleiding

  

Algemene begeleiding

Goed in je vel ...

Wie dacht dat school een instituut is waar louter lesgegeven wordt, heeft het mis. 
In de eerste plaats is onze begeleiding er natuurlijk op gericht om  leerlingen zo goed mogelijk te laten leren. De vakdocent, de mentor en de coördinator hebben hierin een belangrijk aandeel.

Daarnaast is er veel aandacht voor keuzebegeleiding. Onze decaan is hiervoor samen met de mentoren verantwoordelijk.

Voor leerlingen met dyslectie en dyscalculie is er een speciale coördinator aangesteld.

Maatwerk in de begeleiding is er voor hoogbegaafde leerlingen en talentvolle sporters, musici etc.

In toenemende mate vervult de school tenslotte een rol in de sociaal-emotionele begeleiding van de leerlingen, want om goed te kunnen presteren is het een voorwaarde dat je ‘goed in je vel zit’.

In het menu hiernaast zie je wat we allemaal 'in de aanbieding hebben'. 

 

 

 

Studiekeuzebegeleiding

Je toekomst is dichterbij dan je denkt ...

Aan het eind van de eerste klas maken leerlingen een keuze tussen het gymnasium, het atheneum en het havo. De mentor begeleidt het keuzeproces. Voor de ouders is er een algemene voorlichtingsavond over deze keuze. In het tweede jaar vindt een eerste oriëntatie plaats op studie- en beroepskeuze.

De begeleiding bij het maken van de profielkeuze in de derde klas wordt gecoördineerd door de decaan. Leerlingen krijgen van hun mentor lessen over ‘kiezen’ en over de beroepenwereld. Ze krijgen informatie over de profielen in de Tweede Fase (bovenbouw) en de doorstroommogelijkheden die elk van de profielen biedt. In januari maken de leerlingen een voorlopige keuze voor een profiel en voor een of meer vakken in de vrije ruimte. In die periode is er een voorlichtingsavond voor de ouders. Vanaf januari kunnen leerlingen (en ouders die dat wensen) een gesprek hebben met de decaan. Op grond hiervan en op grond van de behaalde studieresultaten en eventuele testen, krijgt de leerling een schooladvies. Rond 1 april moet de leerling vervolgens een definitieve keuze maken.

In de bovenbouw is de studiekeuzebegeleiding een zaak van zowel de mentor als de decaan. De mentor is het eerste aanspreekpunt en de decaan blijft beschikbaar voor het geven van informatie over doorstroommogelijkheden. Hij of zij helpt de leerlingen met hun studieoriëntatie, de inschrijving voor hbo en universiteit, de studiefinanciering, enz.

Centraal in de informatievoorziening en begeleiding staat de interactieve website: www.odulphus.dedecaan.net. U kunt, net als de leerlingen, ook als ouder of verzorger een account aanmaken en alle informatie raadplegen!

Onze decanen zijn: Femke de Leeuw (havo) en Ruud van Hirtum (vwo)

 

                          

Talentenbureau

Ruim baan voor talent!

Op het Odulphuslyceum zitten veel leerlingen met bijzondere talenten. Ze combineren hun studie met topsport of met een opleiding aan het conservatorium. Dat vereist veel tijd, energie en organisatievermogen.

Om leerlingen hierbij te helpen heeft onze school een talentenbureau dat onder leiding staat van Lisa de Graaf docent LO.  De primaire functie van het bureau is leerlingen ondersteuning te bieden bij de combinatie van hun studie met een sport- of muziek carrière.

Maatwerk voor bijzondere talenten kan de volgende faciliteiten omvatten:

  • ruimte voor het volgen van trainingen/repetities, wedstrijden/uitvoeringen
  • (gedeeltelijke) vrijstelling van enkele vakken
  • ondersteuning bij het wegwerken van opgelopen achterstanden
  • aangepast toets rooster
  • begeleidingsgesprekken
  • contact met clubtrainers, docenten aan conservatorium
  • bezoek aan wedstrijden en uitvoeringen

Meer weten?

Neem gerust contact op met de talentbegeleider van het Odulphuslyceum:

Lisa de Graaf:  T(013) 5426652 / ldgraaf@odulphus.nl

Meer- en hoogbegaafdheid

Opsporing verzocht ...

Van oudsher trekt onze school opvallend veel leerlingen die heel getalenteerd zijn. Van meer- en hoogbegaafde leerlingen spreken we als een leerling een hoog intelligentieniveau koppelt aan bovengemiddelde creativiteit en motivatie. Het brein van deze leerlingen werkt  anders. Vaak onthouden ze heel gemakkelijk, begrijpen snel complexe verbanden en zijn in staat heel creatief out-of-the-box te denken. Als hun nieuwsgierigheid onvoldoende wordt geprikkeld, dreigt het gevaar van demotivatie en onderpresteren.

Om dat te voorkomen biedt onze school begeleiding bij het opsporen van bijzondere talenten. Aan het begin van leerjaar 1 wordt bij  alle brugklassers een intelligentieonderzoek, de IST,  afgenomen. Dat doen we in samenwerking met het Centrum voor Begaafdheidsonderzoek van de Radboud Universiteit Nijmegen. Leerlingen die opvallend hoog scoren op bepaalde terreinen kunnen deelnemen aan een verrijkingsprogramma. Dat bestaat uit het volgen van verrijkingslessen, verzorgd door de begeleider meer- en hoogbegaafden, of deelnemen aan het Plato-project;  leerlingen  voeren zelfstandig een onderzoek uit tijdens (maximaal) 4 reguliere lessen per week. Aan het eind van het schooljaar organiseren de leerlingen zelf een presentatie-avond voor ouders, broertjes, zusjes en klasgenoten. Dit Plato-project staat o.l.v. de orthopedagoog.

Rol ouders

De begeleiding is een zaak van school, maar niet van school alleen. De ouders hebben hierin ook een belangrijke rol. Het helpt wanneer zij weten hoe hun kind zich in diverse leersituaties gedraagt. Wanneer zij oog hebben voor het proces dat hun kind, zijn docenten en de school doorlopen, kunnen zij hun kind op een prettige manier stimuleren om zijn/ haar talent te ontwikkelen.

Stop onderpresteren

Voor leerlingen, hun ouders en hun docenten is het buitengewoon vervelend wanneer overduidelijk aanwezige talenten en kwaliteiten niet tot ontwikkeling komen. Het Odulphus maakt de begeleiding van meer- en hoogbegaafden daarom tot een speerpunt van zijn beleid. We pakken onderpresteren aan door te onderzoeken hoe we onze leerlingen kunnen stimuleren en door ze handvatten aan te reiken om op hun eigen niveau te presteren.

Meer weten?

Wilt u meer weten over hoe het Odulphus de begeleiding van meer- en hoogbegaafden aanpakt? Maak dan een afspraak met onze begeleider meer- en hoogbegaafdheid:  Sander van Hal.
 

Bijles

Extra

Leerlingen kunnen in beide gebouwen elke middag zelfstandig werken tijdens de Verlengde Schooldag. Op de havo zijn ook elke middag (behalve dinsdag) leraren in de aula aanwezig om hen te helpen en vragen te beantwoorden.

Bovenbouwleerlingen geven tegen een vergoeding van vijf euro per uur ondersteuning aan onderbouwleerlingen. Dat kan voor een bepaald vak zijn, maar ook meer algemeen bij huiswerk maken en bij het leren leren. Neem hiervoor contact op met de jaarlaagcoördinator.

Op dinsdag- en donderdagmiddag (tussen kwart over drie en half vijf) is het mogelijk om, tegen betaling, huiswerkbegeleiding op school te krijgen. Wij stellen als school hiervoor ruimtes beschikbaar voor een instituut genaamd 'Scoren kun je leren'. Meer informatie: www.scorenkunjeleren.nl; Sylvie Willekens (06-13457772), of

Ook hebben we goede ervaringen met studenten van Ready To School (www.readytoschool.nl). Hun begeleiding vindt niet op school plaats.

Ondersteuning

Passend Onderwijs

Onze school is aangesloten bij Passend Onderwijs Regio Tilburg Voortgezet Onderwijs (Portvolio). Het doel van dit samenwerkingsverband is een samenhangend geheel van ondersteuningsvoorzieningen binnen en tussen de betrokken scholen te realiseren en wel zodanig dat leerlingen een ononderbroken ontwikkelingsproces binnen het onderwijs kunnen doormaken en dat leerlingen die ondersteuning nodig hebben een zo passend mogelijke plaats in het onderwijs krijgen.

IZO

Het intern zorgteam (IZO) komt regelmatig bij elkaar en bestaat uit de zorgcoördinator, de orthopedagoog en de maatschappelijk werker. De leerlingen die besproken worden, zijn ingebracht door de mentoren, de leerlingcoördinatoren of de vertrouwenspersonen. Ouders en leerlingen zijn altijd op de hoogte van inbreng. Soms wordt een leerling als casus besproken. De aard van de problematiek is in deze gevallen zodanig dat de mentor en/of ouders ondersteuning nodig hebben bij de begeleiding van de leerling.

Het zorgteam zoekt naar passende hulp bij specifieke problemen. Soms volgt een advies om gerichte hulp binnen de school te raadplegen. Leerlingen krijgen dan contact met deskundigen, de schoolmaatschappelijk werker, orthopedagoog of begaafdheidbegeleidster. Vanuit het IZO kan er ook een doorverwijzing volgen naar de jeugd-arts.
Wanneer de hulpvraag daartoe aanleiding geeft, wordt er doorverwezen naar externe begeleiding. Ook kan een advies volgen om een extern onderzoek te laten verrichten. Redenen van doorverwijzen kunnen zijn de zwaarte van de hulpvraag of een niet aan school gerelateerd hulpvraag.

Track 013

Het Portvolio heeft een bovenschoolse voorziening Track013 voor leerlingen die tijdelijk buiten de eigen school extra ondersteuning en onderwijs nodig hebben. Het zorgteam draagt de verantwoordelijkheid van doorverwijzing naar de Toetsing en Advies Commissie (TAC). Portvolio is eindverantwoordelijk voor de plaatsing op Track013 en Voortgezet Speciaal Onderwijs (VSO).

Zorg Advies Team (Zat)

Elke zes weken komt voor overleg het zorgadviesteam bij elkaar. Hierbij zijn het voltallige zorgteam van de school, de leerling coördinatoren, de jeugd-arts, een GGZ-vertegenwoordiger, een vertegenwoordiger van bureau Jeugdzorg en de leerplichtambtenaar aanwezig. Op verzoek kunnen andere externe instanties aanschuiven (bijvoorbeeld de politie). Goede samenwerking tussen de school en zorgpartners voorkomt escalatie van problemen. Samenwerking zorgt voor afgestemde onderwijs-zorgarrangementen en een passend en samenhangend aanbod van zorg en ondersteuning voor elk kind.

Dyslexie en dyscalculie

Dyslexie

De dyslexie/dyscalculieregeling beschrijft welke speciale regels bij proefwerken e.d. gelden voor de betrokken leerlingen. Er is geen ruimte om leerlingen extra te begeleiden op dit vlak, bijvoorbeeld via remedial teaching. Wel zijn er een dyslexiecoördinator (Sander van Hal) en een dyscalculiecoördinator (Marion Janssen), die er voor zorgen dat alle dyslectische en dyscalculische leerlingen in beeld zijn en blijven. Deze coördinatoren bepalen in overleg met leerling en ouders op basis van het onderzoeksrapport en de verklaring welke faciliteiten gewenst zijn of geboden kunnen worden.

In de brugklas worden alle leerlingen gescreend op spellingniveau en begrijpend lees niveau. Leerlingen die opvallende scores halen worden na dossierstudie verder gescreend.

Voor dyslexie leerlingen bieden wij ondersteuning d.m.v. Kurzweil 3000. Kurzweil kan door leerlingen worden ingezet bij proefwerken en compo’s. In de onderbouw is bij Nederlands de spelspieker toegestaan, ook is er bij alle vakken een aangepaste normering voor spellingfouten. Verder zijn wij via Portvolio nauw betrokken bij het vormgeven van het dyslexiebeleid binnen de Tilburgse VO scholen.

Het dyslexieprotocol vindt u hier.

 

Dyscalculie

Dyscalculie leerlingen mogen in de onderbouw gebruik maken van de hulpkaartjes van Braams en hebben ook bij toetsen altijd de beschikking over de rekenmachine. In de bovenbouw worden deze faciliteiten niet meer toegestaan in verband met de richtlijnen van het centraal eindexamen.

Het dyscalculieprotocol vindt u hier.

Sociale vaardigheid (SOVA)

Een steuntje in de rug

Voor leerlingen uit de onderbouw die niet lekker in hun vel zitten en een steuntje in de rug kunnen gebruiken op het gebied van sociale vaardigheden bieden wij de SOVA-training aan. De basis van deze training ligt in het durven geven van je mening, jezelf kunnen presenteren, ja en nee durven zeggen, samenwerken met anderen en nog veel meer elementaire sociale vaardigheden.

De aanmelding loopt via de mentor en leerling coördinator in overleg met ouders en leerling. Er volgt een intake gesprek met de leerling. Als er gekozen wordt om de SOVA training te volgen wordt er van je verwacht dat je aan alle 8 sessies deelneemt.

Meer informatie? Mail trainer Dirk-Jan de Beer.

Faalangst

Da's Boffen ...

De training Bewust omgaan met Faalangst (BOF-training) is geschikt voor leerlingen die last hebben van overmatige spanning rondom schooltaken, waardoor zij niet functioneren of presteren op het niveau, dat haalbaar is als die spanning er niet zou zijn of als de spanning (een stuk) minder zou zijn. De aanmelding loopt via de mentor en leerling coördinator in overleg met ouders en leerling.

Faalangstige leerlingen denken veelal vanuit een negatief zelfbeeld. Niet alle leerlingen met faalangst hebben een negatief zelfbeeld, maar het gevaar om dit te ontwikkelen is aanwezig.

Het accent in hun denk- en voelpatroon ligt op mislukking, niet op  succes. Het streven is dat na het volgen van de training het zelfbewustzijn van de leerling is vergroot en dat ze met meer (zelf)vertrouwen en minder spanning op een positievere manier met schooltaken om kunnen gaan. De training wordt gegeven door gespecialiseerde docenten die aan de hand van een intake gesprek met de leerling eerst kijken of de leerling gebaat zou zijn bij deze training. De training start bij voldoende aanvraag één keer per jaar voor onderbouwleerlingen en één keer voor bovenbouwleerlingen. De training bestaat buiten het intake gesprek nog uit acht groepssessies. 

Schoolmaatschappelijk werk

Een positieve wending ...

Je zit op school om je diploma te halen. Maar soms gebeuren er dingen in je leven waardoor je op school niet verder kunt. Gevolg: je haalt slechte resultaten, voelt je ongelukkig op school. Praten met vrienden of familie gaat niet of helpt niet. Kom je er gewoon niet uit? Dan kan schoolmaatschappelijk werk je weer op weg helpen.
De maatschappelijk werker helpt je om je eigen leven weer een positieve wending te geven. De schoolmaatschappelijk werker bekijkt samen met jou wat er aan de hand is en hoe jullie dat kunnen oplossen. Dat gebeurt met een plan van aanpak.

Je kunt bij de schoolmaatschappelijk werker terecht voor allerlei problemen, bijvoorbeeld als je:

• niet lekker in je vel zit of onzeker, eenzaam of angstig bent, weinig sociale contacten hebt of wordt gepest
• drugs of alcohol gebruikt of hier vragen over hebt
• zorgen hebt over een vriend, vriendin of familie
• thuis in een vervelende situatie zit, bijvoorbeeld door ruzie, mishan­deling of scheiding
• spijbelt of geen zin hebt om naar school te gaan
• een kort lontje hebt en daardoor snel boos wordt
• eet- of slaapproblemen hebt
• financieel in de knoei zit
• vragen hebt over seksualiteit, homoseksualiteit of transseksualiteit
• iets vervelends hebt meegemaakt en daarover wilt praten
• een dierbaar persoon bent verloren

Vaak heb je aan een paar gesprekken genoeg om er weer tegenaan te kunnen. Maar soms heb je voor langere tijd hulp nodig of is het beter bij een andere instelling dan het schoolmaatschappelijk werk hulp te zoeken. De schoolmaat­schappelijk werker zorgt er dan voor dat jij de juiste hulp krijgt. De schoolmaat­schappelijk werker gaat vertrouwelijk om met de gesprekken die jij met hem of haar hebt. Ben je boven de zestien, dan beslis je altijd zelf of je ouders bij de gesprekken mogen zijn of hierover infor­matie krijgen. Als je onder de zestien bent, bespreekt de schoolmaatschap­pelijk werker met jou de mogelijkheden.

Je kunt samen met de mentor of leerlingcoördinator via het interne zorgteam een aanvraag doen om schoolmaatschappelijk werk in te schakelen. Bij een crisissituatie kan het zijn dat het intern zorgteam rechtstreeks contact opneemt met de schoolmaatschappelijk werker.

Zorgarrangementen

Structurele begeleiding 

Wanneer een leerling structurele begeleiding nodig heeft buiten de basisbegeleiding die onze school biedt, kan er beroep gedaan worden op een zorgarrangement. Voor het samenstellen van het zorgarrangement wordt er een afspraak met ouder(s) en leerling ingepland om tot ontwikkelingsperspectiefplan te komen (ZAOPP). Het zorgteam kent de zorg arrangementen toe.

We hebben speciale begeleiders die als coach kunnen optreden om leerlingen extra ondersteuning te bieden buiten de klas bij met name schoolse zaken. De begeleiders kunnen terugvallen op het zorgteam en de ambulant begeleiders vanuit de verschillende VSO’s. De ambulant begeleiders binnen onze school zijn in dienst bij de besturen van de Mytylschool (ondersteuning voor leerlingen op lichamelijk gebied) of scholengemeenschap de Keyzer (ondersteuning voor leerlingen met stoornissen in het psychiatrisch spectrum en gedragsproblematiek).

Daarnaast worden leerlingen met een visuele beperking begeleid door een interne coach en door een ambulant begeleider van Visio, Kentalis begeleidt auditief beperkte leerlingen.

Plusdocument

Het Odulphus Plusdocument is een “groeidocument” in het kader van de persoonlijke vorming (Cultus Sui). Hiermee kunnen leerlingen zich onderscheiden en kunnen laten zien welke specifieke (semi)professionele vaardigheden ze hebben ontwikkeld.

Het Odulphus Plusdocument geeft inzicht in de extracurriculaire activiteiten van de leerling. Daarmee wordt voor (academische) vervolgopleidingen en voor de wereld helder welke additionele kennis en vaardigheden de leerling heeft verworven. Leerlingen geven hiermee profiel aan hun ambities. In dit verband kan gedacht worden aan burgerschapsvorming, loopbaancompetenties, internationale en culturele activiteiten, maar ook aan schoolse activiteiten die de sociale cohesie en het pedagogisch klimaat op Odulphus bevorderen. Kortom: Bildung via het Plusdocument maakt de voortschrijdende ontwikkeling van de leerling zichtbaar.

 

Leerlingen houden hun Plusdocument online up-to-date in de afgeschermde omgeving van Appreci8. De mentor controleert en geeft feedback waar nodig. Het Plusdocument wordt pas openbaar als het in zijn definitieve vorm wordt uitgereikt bij het diploma.

Plusdocument bijhouden

In praktisch opzicht voldoet het Plusdocument aan de volgende aspecten:

  • Letterlijk een groeidocument dat gedurende de gehele schoolloopbaan mee gaat
  • Leerling heeft het eigenaarschap over de inhoud
  • Odulphus heeft het eigenaarschap over de vorm (officieel document bij diploma)

Deze aspecten zijn als volgt uitgewerkt in de Procedure bijhouden Plusdocument

 

Procedure bijhouden Plusdocument

  1. Open hier je Plusdocument in het online systeem Appreci8
  2. Inloggen met je Google-account leerlingnummer@edu.odulphus.nl
  3. Ga naar Plusdocument
  4. Voeg activiteiten aan je Plusdocument toe
  5. Als een activiteit meerdere leerjaren beslaat, selecteer je al die schooljaren.
  6. Het resultaat selecteren (zoals: geslaagd, voldaan, .. of dit veld leeg laten)
  7. De persoonlijke reflectie schrijven. “Welke activiteit heb ik verricht en wat heeft deze activiteit van het Plusdocument mij gebracht?”
  8. Je mentor keurt je activiteiten goed of af en kan opmerkingen plaatsen.
  9. Je mentor geeft aan op welke data in het jaar je Plusdocument bijgewerkt dient te zijn.
  10. Je bent voor 1 december van je eindexamenjaar definitief klaar met het invullen van je Plusdocument.

 

Wachtwoord kwijt of werkt niet?

Alle leerlingen hebben reeds een @edu.odulphus.nl account, maar de vwo-leerlingen zijn daar soms nog niet mee bekend. Je logt in met je wifi-wachtwoord. Werkt dit niet? Laat je wachtwoord dan resetten in de mediatheek.

Voorlopig en Definitief Plusdocument

Op het Definitieve Plusdocument dat wordt uitgereikt, staan alleen die activiteiten die de leerling zelf selecteert. Ook bij welke activiteiten de persoonlijke reflectie wordt afgedrukt, kiest de leerling zelf. Begin december in het eindexamenjaar stellen alle examenkandidaten hun Plusdocument vast.

Voor selectieprocedures bij studies kan een Voorlopig Plusdocument direct worden gedownload door de leerling zelf. Het Definitieve Plusdocument wordt uitgereikt bij het diploma.  

Internationalisering

Internationalisering algemeen

Internationalisering op het Odulphuslyceum

Sinds 2013 is internationalisering één van de pijlers in het onderwijsprogramma van het Odulphuslyceum in Tilburg. Wat begon om aan de behoefte aan meer internationale ervaring en de voorbereiding op global citizenship te voldoen, heeft zich ontwikkeld tot een volwaardig internationaliseringsprogramma voor klas 3 t/m 6 waarin ook een ander doel van de school in toenemende mate wordt vervuld: extra uitdaging en motivatie bieden aan leerlingen die daar behoefte aan hebben.

Uitwisselingen

De internationalisering begon met verschillende uitwisselingen binnen Europa en via deelname aan 2 Comeniusprojecten, waarin circa 7 landen gedurende 2 jaar gezamenlijk aan een thema werkten. Daarbij bleek dat internationalisering ook extra uitdaging kon bieden. De leerlingen werkten wekelijks een uur samen aan de thema-opdrachten, deelden de uitkomsten en presenteerden deze aan elkaar tijdens drie gezamenlijke bijeenkomsten.

Onderzoekscomponent

Dit inzicht heeft het internationaliseringsbeleid veranderd: alle uitwisselingen hebben nu een onderzoekscomponent. Hierbij werkt de Odulphusleerling met zijn buitenlandse partner aan een zelfgekozen thema en dit veelal vergelijkend onderzoek wordt tijdens het returnbezoek aan de groep gepresenteerd. Ook zijn we op zoek gegaan naar andere manieren om de educatieve component – en daarmee de uitdaging – binnen de internationaliseringsactiviteiten te verhogen.

Wetenschappelijke conferenties

Hierna volgden deelnames aan allerlei wetenschappelijke conferenties in Nederland (INESPO) en daarbuiten (Water is Life en meerdere science fairs). De impact van deze conferenties, waaraan honderden zeer gemotiveerde leerlingen van topscholen deelnemen, op onze leerlingen is enorm. Deze positieve geluiden zoemen door de school en er is een constante stroom gegadigden. De leerlingen doen aan de conferenties mee met hun profielwerkstuk en de internationale mogelijkheden zetten hen ertoe aan eerder met hun profielwerkstuk te beginnen en de lat voor zichzelf hoger te leggen.
Om meer leerlingen de unieke ervaring van de science fairs te kunnen bieden, zijn we als eerste school op het vasteland van de EU lid geworden van het gerenommeerde ISSN (International Science Schools Network). Dit lidmaatschap biedt talloze nieuwe mogelijkheden vanwege de internationale contacten binnen het netwerk: denk hierbij aan internationale projecten en docentenuitwisselingen.

Doel

Ons doel is om het aanbod zo groot te maken dat iedere leerling in de schoolloopbaan de kans heeft om minimaal één keer aan een internationale activiteit deel te nemen. Sommige leerlingen grijpen deze kans zelfs vaker dan één keer. Natuurlijk zit hieraan ook een financiële kant. De kosten bij de uitwisselingen worden door het principe van verblijf en verzorging bij gastfamilies in de hand gehouden en de meeste science fairs worden door bedrijven gesponsord. Desondanks zijn er uiteraard kosten voor het vervoer en het programma in Nederland en vraagt deelname dus een flinke financiële investering, zeker voor ouders met meerdere kinderen op onze school. Waar dit voor problemen zorgt, wordt in samenspraak met de school naar een passende oplossing gezocht.

2018-2019

Voor klas 3 h/v hebben we voor dit schooljaar 8 uitwisselingen met scholen binnen Europa op de rol staan. In klas 4 h/v hebben we binnen de traditionele groepsreizen (waarbij meer nadruk op het educatieve karakter komt te liggen) plaats voor iedereen en daarnaast zijn er uitwisselingen met Aruba - in het kader van het literaire Inktaap-project - en Iran. In 5 vwo kunnen de leerlingen kiezen voor vrijwilligerswerk in India of voor één van de twee uitwisselingen met China. In 6 vwo zijn er verschillende science fairs en is er een uitwisseling met Thailand.

 

Reglementen, statuten, etc.

Ons Middelbaar Onderwijs

Het Odulphuslyceum valt onder het bestuur van de vereniging Ons Middelbaar Onderwijs. De rector heeft de verantwoordelijkheid voor de goede gang van zaken in de school. Zij rapporteert rechtstreeks aan de voorzitter van de raad van bestuur.

De ledenraad van de vereniging heeft in juni 2016 het jaarverslag 2015 van de vereniging goedgekeurd. Het jaarverslag vindt u hier. 

De vereniging

De plaats van de school binnen Ons Middelbaar Onderwijs               

Het Odulphuslyceum valt onder het bestuur van de vereniging Ons Middelbaar Onderwijs. De rector heeft de verantwoordelijkheid voor de goede gang van zaken in de school. Zij rapporteert rechtstreeks aan de voorzitter van de raad van bestuur.

Als klankbord voor de rector heeft de school een raad van advies die bestaat uit personen uit de omgeving van de school. Zij denken vanuit hun kennis en betrokkenheid mee over de ontwikkelingen in de school en leveren een bijdrage aan de maatschappelijke plaats van de school in de omgeving.

De voorzitter van de raad van bestuur van Ons Middelbaar Onderwijs is Eugène Bernard. De raad van bestuur is bereikbaar via telefoonnummer 013 - 5955500 en is gevestigd aan de Spoorlaan 171 in Tilburg. Het postadres is postbus 574, 5000 AN Tilburg. Het e-mailadres is omo@omo.nl.

Vereniging Ons Middelbaar Onderwijs

De vereniging heeft een ledenraad. Deze ledenraad bestaat uit twee afgevaardigde leden van elke raad van advies. Daarnaast kunnen ouders van leerlingen, die onderwijs volgen op een OMO-school, lid worden van de vereniging. Leden van de ledenraad nemen deel aan de jaarlijkse vergadering. Daar worden de leden geïnformeerd over het OMO-beleid en worden de acht leden van de raad van toezicht, die belast is met het toezicht op de raad van bestuur, benoemd. Een aanmeldingsformulier voor het lidmaatschap is te vinden op de website www.omo.nl. Er wordt geen lidmaatschapsgeld gevraagd.

Missie van Ons Middelbaar Onderwijs

Ons Middelbaar Onderwijs, opgericht in 1916, is een vereniging van scholen voor voortgezet onderwijs in voornamelijk Noord-Brabant. De scholen, van gymnasium tot en met praktijkonderwijs, ontwikkelen de talenten van iedere leerling door ‘goed onderwijs’ te bieden geïnspireerd vanuit de katholieke traditie. Zo verwerven de leerlingen passende startposities voor vervolgonderwijs en voor toetreding tot de maatschappij. De scholen van de vereniging Ons Middelbaar Onderwijs kennen een grote verscheidenheid die de bron vormt voor kennisdeling en daarmee voor het versterken van de professionaliteit van onze docenten. Door het benutten van schaalvoordelen zijn de scholen bovendien samen sterker en kunnen ze toch kleinschalig blijven. En daar profiteren onze leerlingen van.

In Koers 2016, Ons Middelbaar Onderwijs sinds 1916 - het strategisch beleidsplan van de vereniging – is het beleid voor de komende jaren beschreven. Koers 2016 is te downloaden van de website: www.omo.nl. Meer informatie over Ons Middelbaar Onderwijs, zoals het jaarverslag, is ook beschikbaar op de website.

Koers 2023

Het strategisch beleidsdocument ‘Koers 2023: Onderwijs met overtuiging’ geeft richting aan de ambities en het handelen van de vereniging.

 

‘Om jezelf te ontwikkelen heb je elkaar nodig. Je komt verder als je van en met elkaar leert en als je elkaar ruimte geeft om goed samen te leven. Vaardigheden als samenwerken, kritisch denken en problemen oplossen zijn hiervoor nodig. Belangrijk is om andere opvattingen en culturen te leren begrijpen en te benutten. We geven hier invulling aan door vorming van de leerling vanuit de kernwaarden: goed onderwijs, een goed mens, goed leven en goed handelen.’

Wilt u meer lezen over het strategische beleidsplan Koers 2023? U vindt Koers 2023 op www.omo.nl. Hier vindt u ook het jaarverslag.

Rechten en plichten

Ter inzage ..

Alle hieronder genoemde reglementen liggen ter inzage bij de schooladministratie en zijn te downloaden van de website van Ons Middelbaar Onderwijs, www.omo.nl.

Managementstatuut Ons Middelbaar Onderwijs

Het managementstatuut Ons Middelbaar Onderwijs regelt de verhouding tussen de raad van bestuur en de rector/directeur.

Schoolmanagementstatuut

Het schoolmanagementstatuut regelt de verhouding tussen de rector/directeur en de overige leden van de schoolleiding en andere functionarissen, als afgeleide van het managementstatuut.

NB. voorbehoud hierbij is dat het schoolmanagementstatuut van de school is vastgesteld door de raad van bestuur en aldus in werking is getreden.

Reglement voor de raden van advies Ons Middelbaar Onderwijs

Het reglement voor de raden van advies Ons Middelbaar Onderwijs regelt de relatie tussen de rector/directeur en de raad van advies.

Medezeggenschapsreglement Ons Middelbaar Onderwijs

Het medezeggenschapsreglement Ons Middelbaar Onderwijs regelt de samenstelling en bevoegdheden van de medezeggenschapsraad.

Privacyreglement Ons Middelbaar Onderwijs

In het privacyreglement staat weergegeven op welke wijze binnen de kaders van de Wet Bescherming Persoonsgegevens persoonsgegevens worden verwerkt.

Het Leerlingenstatuut

De rechten en plichten van leerlingen zijn specifiek vastgelegd in het leerlingenstatuut.

Reglement bezwaar en beroep in leerlingenzaken

Het reglement bezwaar en beroep in leerlingenzaken regelt de procedure die wordt  gehanteerd voor de behandeling van bezwaar en beroep tegen besluiten met betrekking tot toelating, bevordering, schorsing en verwijdering van leerlingen en examenzaken.

Regeling ter voorkoming van seksuele intimidatie, agressie en geweld (waaronder pesten) en discriminatie

Voor de school is een regeling vastgesteld door de raad van bestuur van de vereniging Ons Middelbaar Onderwijs. Op basis van deze regeling wordt de zorg voor een prettig schoolklimaat en een prettige omgang met elkaar nagestreefd.

Klachtenregeling Ons Middelbaar Onderwijs

Voor de school is een klachtenregeling vastgesteld door de raad van bestuur. Op basis van deze regeling kunnen ouders en leerlingen een klacht indienen over gedragingen en beslissingen of het nalaten daarvan van personeel, schoolleiding of bestuursleden. Een klacht op basis van de klachtenregeling wordt in behandeling genomen nadat de voorfase klachtbehandeling op schoolniveau is doorlopen.

 

Stages en AOS

Lesgeven, opleiden én onderzoek doen. Dat zijn de drie hoofdtaken van een aantal OMO-scholen voor voortgezet onderwijs die samen met FLOT (Fontys Leraren Opleiding Tilburg) en de ULT (Universitaire Lerarenopleiding Tilburg) de Academische Opleidingsschool Tilburg vormen. Sinds een aantal jaren maakt Odulphus deel uit van dit samenwerkingsverband.

Binnen de AOST krijgen collega’s in opleiding (CIO) de kans hun talenten te ontdekken en te ontwikkelen in een contextrijke leeromgeving. CIO’s worden begeleid door een opleidingsteam, bestaande uit een SPD (school practicum docent), een OD (opleidingsdocent ) en een afgevaardigde van de lerarenopleiding (FCD).
Een deel van het curriculum van de lerarenopleidingen wordt in samenwerking met de betrokken scholen vormgegeven. De uitvoering van het curriculum vindt plaats op de werkplek , waardoor er een verbinding gemaakt wordt tussen de theorie en de praktijk.

Onderzoek in de school is één van de speerpunten van de AOST. Het doen van onderzoek  en het ontwikkelen van een onderzoekende houding dragen bij aan het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs. Uiteindelijk wil  de AOST het leren van de leerlingen verbeteren.

Odulphus werkt met een enthousiast team aan het opleiden en begeleiden van collega’s. Ook wordt er gewerkt aan professionalisering van de zittende collega’s, zowel op individueel niveau (kennis en vaardigheden) als op klassenniveau (het didactisch en pedagogisch handelen).


Sollicitaties
In mei publiceren we op deze pagina de beschikbare stageplaatsen voor het schooljaar 2019-2020.

Meer informatie
Voor meer informatie  kun je contact zoeken met Gijs de Groof

Vacatures

Momenteel hebben wij geen vacatures.

 

Een open sollicitatie schrijven mag natuurlijk altijd.
Je kunt je motivatie en CV sturen naar Sandy Verschuuren.

 

 

Nieuwe leerlingen

Welkom!

Of je nu op de havo, het atheneum of het gymnasium zit, de middelbare school is de tijd van je leven. Nieuwe vrienden, nieuwe vakken, nieuwe activiteiten. Er komt veel op je af. 

Dan is het fijn als je op een rustige, niet al te grote school zit. Zoals het Odulphuslyceum, midden in Tilburg, waar leerlingen en leraren elkaar kennen.

Wij zijn de school waar talent de ruimte krijgt. Een brugklas voor het gymnasium en een eigen gebouw met een eigen leermethode voor de havo. We doen alles om er bij elke leerling uit te halen wat erin zit.

Dus ja, iedereen met een havo/vwo-advies vindt bij ons een passende plek.

Vanaf de eerste dag in klas 1 maken we ons sterk voor onze leerlingen. Zorgen we dat iedereen aanwezige talenten zo goed mogelijk kan benutten. Zodat iedereen op eigen wijze kan bouwen aan zijn of haar toekomst. Er is zorg op maat voor leerlingen die dat nodig hebben en extra uitdaging voor leerlingen die dat aankunnen.

En voor alle leerlingen geldt: er is ruimte voor initiatief. Dat maakt het Odulphus tot een bijzondere school.

Frans Claassens
rector van het Odulphuslyceum

Vijf goede redenen

Vijf Goede Redenen

Vijf goede redenen om voor het Odulphus te kiezen

1. Gevoel

"Nou, kweenie  Het voelt gewoon goed."
Dat is de meest gehoorde reden wanneer we leerlingen vragen waarom ze voor het Odulphuslyceum kiezen. Het komt er vaak aarzelend uit. Maar dat hoeft helemaal niet, want het is meteen de beste reden. Je gevoel liegt niet. Je gevoel is gebaseerd op allerlei impressies en evaringen die je hebt opgedaan. Je gevoel maakt voor jou de balans op zonder dat je het in de gaten hebt. Het gebeurt onbewust. Achteraf krijg je meestal gelijk: "Zie je wel dat ik de juiste keuze gemaakt heb, het klopt."

Tip: doe dus zo veel mogelijk indrukken op en volg je gevoel.
En, eerlijk is eerlijk, natuurlijk hopen wij dat jij voor het Odulphus kiest.

2. Uitdaging
Je wilt het beste uit je zelf halen en bent bereid er hard voor te werken. Je legt de lat hoog. Dan ben je bij ons aan het juiste adres. Wij richten ons niet op de grootste gemene deler of op de middenmoot. We streven naar maatwerk en kijken wat jij nodig hebt. Daarin heb je zelf ook een groot aandeel. We hebben twee gebouwen. De inrichting daar is helemaal afgestemd op onze onderwijsvisie voor leerlingen van de 21e eeuw. 

Wij staan te trappelen om jou uit te dagen op je eigen niveau. Durf jij het aan?

3. Samen
Twee gebouwen, maar één schoolgemeenschap met een gezamenlijke sfeer en cultuur. Daar hechten wij aan. Al 118 jaar.  Feesten, kampen, reizen, projecten en vieringen doen we bijvoorbeeld altijd samen.
Daarnaast ben je niet alleen verantwoordelijk voor je zelf, maar ook voor elkaar. Op school en buiten school. We zijn ons bewust van onze bevoorrechte positie op het Odulphuslyceum. Die positie schept verplichtingen.

Samen willen we een bijdrage leveren aan een betere wereld. En die begint bij ons zelf. We noemen het ‘burgerschap’. 

4. Veilig
We scoren steeds hoog in onderzoeken als gevraagd wordt of het Odulphuslyceum een veilige school is. Maar wat verstaan we daar eigenlijk onder? In een veilige omgeving mag je zijn wie je bent. Daar kennen ze je. Niemand is er anoniem. Je hebt oog voor elkaar. En als er wat is, dan trek je aan de bel. Samen werken we aan een oplossing. Veiligheid is een voorwaarde om je te kunnen concentreren op je studie.
We zijn een kleine school. Groter dan je basisschool, dat dan weer wel. 

Op dit moment zitten we met in het totaal zo’n 1400 leerlingen op school. Die voelen zich veilig op ‘hun’ school. Vraag het ze maar gerust.

5. Vertrouwen
Naast een logo hebben we ook een echt wapen. Onze wapenspreuk luidt: “Fortis in Fide”. Dat betekent “Sterk in Vertrouwen”. Dat is al generaties lang ons motto.  Natuurlijk hebben we regels op school en houden we ons aan gemaakte afspraken. Maar we starten vanuit vertrouwen. Daardoor zul je veel ruimte en vrijheid ervaren. Alleen dan kun je groeien en je talent ontplooien. We stimuleren eigen initiatief. Heb je een goed idee? Laat je horen en we doen er wat mee.

Ben jij een tikje eigenwijs en kun je ‘out of the box’ denken, dan zien we je graag komen. Zo zijn wij ook. Dat zie je zelfs aan kleine dingen zoals de letters op de gevel op nr. 99 en 182. De staart van de letter Y in Lyceum staat omgekeerd. Lekker puh!

Open dag

Open Dag  

De Open Dag 2018/2019 van het Odulphuslyceum zal plaatsvinden op zondag 20 januari 2019. Je bent van harte welkom om tussen 11.00 en 15.00 uur een kijkje te komen nemen bij onze locaties Noordhoekring 99 en 182! 

Kom je met de auto? Maak dan gebruik van Parkeergarage Knegtel (slechts enkele minuten lopen van onze school) en haal bij onze receptie een gratis uitrijkaart. Makkelijker kunnen we het niet maken. 

Graag tot ziens op 20 januari!

Aanmelding, toelating en loting

Aanmelding

De aanmeldingen voor schooljaar 2018/2019 vinden plaats in maart 2019. Je bent dan op een van de 2 avonden welkom van 15.00 tot 17.00 uur en van 19.00 tot 21.00 uur op onze locatie Noordhoekring 99. 
(enne.... met welke letter je achternaam ook begint, je mag komen op de dag die jou het beste uitkomt  :-) )

Meenemen bij aanmelding

  • originele adviesbrief basisschool met schooladviesformulier
  • een kopie van je id-kaart (graag kopie van voor- en achterkant) of paspoort
  • originele schooladviesbrief met unieke code. Basisscholen buiten regio Tilburg werken niet met een unieke code. In dat geval volstaat de originele schooladviesbrief.
  • indien aanwezig: rapport(en) psychologische onderzoek(en).

Toelating

Zoals je weet bespreekt de leerkracht van groep 8 halverwege het schooljaar het onderwijskundige rapport met je ouder(s), verzorger(s). Daarin staat onder andere het advies van de basisschool. Dat advies moet voor het Odulphus minimaal havo zijn. 

Als je overtuigd bent van de keuze voor het Odulphus, meld je dan samen met een ouder, verzorger  aan tijdens de aanmelddagen in maart 2018. 

Loting

Jaarlijks wordt het aantal aan te nemen kinderen bepaald. Mochten er meer dan het toelaatbaar aantal leerlingen zich hebben aangemeld, dan zal er helaas een loting plaatsvinden onder leiding van een notaris. Meer informatie over de lotingsprocedure vindt u hier.

Zij-instromers

Met zij-instromers bedoelen we iedereen die in een andere klas wil instromen dan de brugklas.

Veel leerlingen willen de overstap maken van 4 vmbo naar 4 havo, na het behalen van hun diploma. Daar zijn speciale afspraken over gemaakt binnen de regio Tilburg. Daarom hebben we voor hen een speciale pagina gemaakt: KLIK HIER om er te komen.  

Vanwege het grote aantal aanmeldingen vorig jaar hebben we weinig plaats voor overige zij-instormers in het schooljaar 2017-2018. We vinden het jammer, maar het is helaas de realiteit. We hebben daarom een nieuwe aanmeldprocedure opgesteld.

Heb je interesse om in te stromen in klas 2, 3, 4, of 5, neem dan contact op met de betreffende coördinator (via de mail of per telefoon 013-5426652).

2 vwo: mevr. Simone Steuns
3 vwo: dhr. Kees Verstraten

4 vwo: dhr. Luc Rongen
5 vwo: dhr. Marcel van Broekhoven 

2 en 3 havo: mevr. Cobine Ramaekers 
4 havo: mevr. Eef Denissen

We plaatsen je dan op een wachtlijst. In mei hebben we naar aanleiding van de eerste prognose zicht op het aantal plaatsen per afdeling. Op grond daarvan nodigen we leerlingen van de wachtlijst uit voor een intake gesprek. In juli weten we pas definitief of er plaats is. Mocht dit het geval zijn dan nodigen we je samen met een van je ouders uit om je te komen inschrijven.

Scholen op de kaart

Op deze site vind je veelzijdige informatie over basisscholen en middelbare scholen. Of je nou op het punt staat om een goede en geschikte school te kiezen, of als professional benieuwd bent hoe het staat met de kwaliteit van de scholen in je omgeving, voor verschillende doelgroepen biedt deze site interessante informatie over onderwijs en resultaten.

Benieuwd naar het Odulphuslyceum? Kijk dan snel!

Contact

Personeelsgegevens

nadere info volgt

 

Contactgegevens

Het Odulphuslyceum is, buiten schoolvakanties en feestdagen, van maandag t/m vrijdag telefonisch bereikbaar van 07.45 tot 16.45 uur.

Telefoon  013 5426652 (ook voor ziekmeldingen)
Email info@odulphus.nl

Magister

In Magister zijn steeds de meest recente toets- en rapportcijfers en de absentenregistratie voor ouder en leerling beschikbaar.

Inloggen

Ouders, leerlingen en docenten kunnen via deze link naar Magsiter: odulphus.magister.net

De meest gestelde vragen:

Hoe kun je inloggen als ouder?

U heeft per brief de inloggegevens ontvangen. Deze gegevens blijven geldig zolang uw kind(eren) onderwijs volgen op het Odulphuslyceum. Wij verzoeken u vriendelijk deze inloggegevens goed te bewaren.

Als u bent ingelogd:

Verschijnt rechts bovenin een uitrol menu waarin de naam/namen van uw kind/kinderen verschijnt/verschijnen.

Links kunt u kiezen uit:

* Vandaag 
* Administratie (brengt u naar de basisgegevens/aanwezigheid/cijfers)

Bij cijferadministratie krijgt u door het aanklikken van een cijfer onder in het scherm meer informatie over de toets te zien.

Bij cijferadministratie merkt u dat vanaf 2 weken voor het einde van het schooljaar de inzage geblokkeerd wordt.

* Mijn instellingen (hier staan uw basisgegevens) In de communicatie met ouders/verzorgers willen we graag gebruik maken van e-mail, daarom willen we graag beschikken over uw juiste e-mailadres. Dit kunt u ook zelf in Magister invoeren of wijzigen. Dit doet u door op het rode icoontje te klikken, vervolgens de wijzigingen in te voeren en deze op te slaan via het gele icoontje.

Hoe kunt u een tweede ouderaccount aanvragen?

Er wordt standaard 1 ouderaccount aangemaakt per leerling. Als u, in geval van scheiding, een tweede account wilt aanvragen is dit mogelijk door een mail te sturen naar mevrouw Lonneke Erven.  Gelieve in deze mail aan te geven dat u een tweede ouderaccount aan wilt vragen met daarin uw voorletters, achternaam, adres, postcode en woonplaats, mobiel telefoonnummer en mailadres. De tweede ouder ziet hetzelfde in Magister als de eerste ouder.  (Ouder waar het kind staat ingeschreven wordt automatisch de eerste ouder. Alle mailverkeer gaat naar beide ouders. De uitnodiging voor persoonlijke ouderavonden worden enkel naar ouder 1 verzonden.)

18 jaar en Magister

Als leerlingen 18 jaar worden, zorgt Magister er automatisch voor dat de ouder(s), verzorger(s) niet meer bij de gegevens van hun kinderen kunnen. Cijfers zijn dan b.v. niet meer toegankelijk. Maar het betekent ook dat ouder(s), verzorger(s) geen uitnodigingen voor ouderavonden, nieuwsbrieven etc. meer ontvangen. Dit is conform de Wet Bescherming Persoonsgegevens.

Wij adviseren ouder(s), verzorger(s) en leerlingen rond de 18e verjaardag van de leerling in gesprek te gaan over de wenselijkheid om als ouder/verzorger geïnformeerd te blijven. De leerling kan zelf in Magister aanvinken dat de ouder(s), verzorger(s) weer toegang krijgt/krijgen. 

Magister helpdesk

Mocht u problemen hebben met inloggen dan kunt u via e-mail contact opnemen met de Magister Helpdesk. 

Welkom

Dit is het Odulphuslyceum

Wij zijn Odulphus

Het Odulphuslyceum is een school voor havo, atheneum en gymnasium. De school telt op dit moment ca. 1500 leerlingen. Twee derde van de leerlingen haalt een vwo-diploma, een derde een havo-diploma. Onze gymnasium-afdeling is verreweg de grootste in de regio Tilburg. Onze havo-afdeling werkt volgens een uniek concept en zit in een apart gebouw. 

Sterk in vertrouwen

Onze school bestaat al sinds 25 september 1899! Het is geen traditionele school, maar wel een school met gevoel voor traditie. Leerlingen voelen zich snel thuis op het Odulphus. Een school waar voor iedereen veel ruimte is om ideeën en talenten te ontplooien. Onze wapenspreuk luidt ‘Fortis in Fide’ oftewel 'sterk in vertrouwen'. Vertrouwen als basis voor alle onderlinge relaties en contacten. Dat betekent dat er veel kan en veel mag binnen de afgesproken en vaak vanzelfsprekende kaders.

Haal het beste uit jezelf

Een prima sfeer en een veilige omgeving zijn randvoorwaarden om een zo optimaal mogelijk studieklimaat te creëren. Wie met plezier en zin naar school komt, presteert beter en haalt goede resultaten. De lat ligt hoog. We dagen leerlingen uit om het beste uit zich zelf te halen en durven daaraan eisen te stellen. We kijken daarbij altijd naar het individu, bieden maatwerk waar nodig en zijn bereid om onconventionele oplossingen te bedenken. Onze doorstroom- en eindexamenresultaten zijn prima.

Schoolgids

Een papieren schoolgids reiken we niet meer uit. Alle informatie staat op de website. Die vormt de spil in onze communicatie. Dan moet je geen dingen dubbel doen. Een goede zoekmachine brengt u snel bij de gewenste gegevens. Op veler verzoek hebben we een aantal zaken uit de site gebundeld en er een eenvoudige digitale schoolgids van gemaakt. Zonder toeters en bellen, foto's of illustraties. Als extra service dus voor de 'liefhebbers'. 

Kwaliteit

Dit is de standaardtekst voor pagina Kwaliteit

Ouders

Dit is de standaardtekst voor pagina Ouders

Onderwijsinspectie

Meten is weten

Op de website van de onderwijsinspectie zijn allerlei statistische gegevens over de school te bestuderen. Ook kunnen scholen met elkaar vergeleken worden. Een school is natuurlijk meer dan de optelsom van alle cijfers, maar toch kunne we niet om de harde feiten heen.

Klik hier om alle zaken op een rijtje te zetten.  

Tevredenheidsonderzoek

Dit is de standaardtekst voor pagina Tevredenheidsonderzoek

Havo (algemeen)

De Havo op nr.182

Sinds augustus 2012 zijn we met onze havo een ander pad ingeslagen. In het schooljaar 2014-2015 zijn we de Noordhoekring overgestoken naar een totaal gerenoveerd en aan onze visie aangepast gebouw. We zijn en blijven samen onderweg naar steeds beter en mooier havo-onderwijs. Je leest er alles over in deze brochure.

 

Vwo (algemeen)

Dit is de standaardtekst voor pagina Vwo

Gymnasium Plus (algemeen)

Dit is de standaardtekst voor pagina Gymnasium Plus

Havo PTB & PTA

PTB & PTA

PTB staat voor Programma van Toetsing Bovenbouw. Deze toetsen vallen niet onder het examenreglement.

PTA staat voor Programma van Toetsing en Afsluiting. Deze toetsen vallen wel onder het examenreglement.

Daarnaast is er nog de overgangsregeling voor havo 1 t/m 4.

 

PTB havo 4 2018-2019

 

PTA havo 4-5 2018-2020

 

PTA havo 5 2018-2019

 

Vwo PTB & PTA

PTB & PTA

PTB staat voor Programma van Toetsing Bovenbouw. Deze toetsen vallen niet onder het examenreglement.

PTA staat voor Programma van Toetsing en Afsluiting. Deze toetsen vallen wel onder het examenreglement.

Daarnaast is er nog de overgangsregeling voor vwo 1 t/m 5.

 

PTB vwo 4

 

PTA vwo 4

 

PTB vwo 5

 

PTA vwo 5

     

 

PTA  vwo 6

Communicatie

Contact

Er zijn vele manieren om met elkaar te communiceren. Het wordt ook wel gebruikt als container begrip. Voorop staat dat het tweerichtingsverkeer is. Dat is de basis. Natuurlijk zijn er talloze meer of minder formele kanalen (zie hieronder), maar wij vinden het prettig als u contact met ons opneemt wanneer u daar behoefte aan hebt. Dat nemen wij ons ook voor. 

1. Via de mentoren

De mentoren beschikken over de meest recente studieresultaten van de leerlingen. Ouders kunnen hierover met hen contact opnemen. Ook voor zaken die te maken hebben met het welzijn van de leerling, kunnen de ouders het best contact opnemen met de mentor. Wij raden ouders aan de mentor te informeren, als door persoonlijke, gezins- of familieomstandigheden de leerprestaties van hun kind nadelig beïnvloed kunnen worden. Dat voorkomt dat we pas achteraf vernemen dat minder goede resultaten te verklaren zijn door oorzaken die buiten de schuld van de leerling liggen.

2. Via de leerlingcoördinatoren

De leerlingcoördinatoren zijn verantwoordelijk voor de dagelijkse gang van zaken op een afdeling. Zij handelen leerlingzaken af en communiceren hierover, indien nodig, met thuis. Zij bewaken ook de sfeer en het klimaat op de afdeling.
U kunt altijd met hen contact opnemen over zaken die niet direct tot de taken van de mentor horen.

3. Via rapportages

De leerlingen van klas 1 krijgen drie keer per jaar een rapport mee naar huis, de leerlingen van de overige klassen alleen aan het eind van het jaar.
De cijfers zijn ook digitaal via Magister toegankelijk via een persoonlijke inlogcode. Daar vindt u steeds de laatste stand van zaken.

In het begin van het schooljaar krijgen ouders van leerlingen in de onderbouw informatie over de verschillende weegfactoren die we hanteren. In de bovenbouw blijven alle cijfers voor dossiertoetsen van invloed op alle rapportcijfers tot aan het eindexamen. Informatie over de wijze van toetsen, weegfactoren, planning van toetsen etc. staat in het zogenaamde ‘Programma van Toetsing en Asluiting’ dat elke bovenbouwleerling uiterlijk vanaf 1 oktober digitaal tot zijn beschikking heeft via de ELO

4. Via ouderavonden en op afspraak met vakdocenten

De school kent drie soorten ouderavonden. (algemene ouderavonden, ouderavonden vakdocenten,voorlichtings ouderavonden). De data van de avonden staan tijdig in Magister, op de website en in de E-dulphus (ons digitale infobulletin voor ouders). Inschrijven voor ouderavonden geschiedt digitaal. Informatie hierover ontvangt u via het mailadres dat u heeft opgegeven in Magister. 
Op de algemene ouderavonden staat informatie centraal die voor alle ouders van kinderen in een bepaald leerjaar van belang is. Zo zijn er voorlichtingsavonden voor ouders van brugklassers over de keuze voor gymnasium, atheneum of havo, voor ouders van derdeklassers over de profielkeuze, voor ouders van vierdeklassers over de Tweede Fase en voor ouders van examenkandidaten over vervolgstudies.

Daarnaast zijn er ouderavonden waarop ouders kunnen spreken met de mentor of met de vakdocenten van hun kind. De mentoren zijn het best geïnformeerd over de leerling, zijn gedrag en werkhouding. Ouders kunnen ook telefonisch, via de administratie, een afspraak maken met een vakdocent voor een gesprek. Contact via e-mail behoort eveneens tot de mogelijkheden. U vindt alle e-mailadressen onder het kopje contact op de website. 

5. Via klankbordgroepen

Communicatie is tweerichtingsverkeer. We stellen de mening van ouders op prijs en willen samen met hen bouwen aan een goede school. Hoe u zich kunt aanmelden voor een klankbordgroep hoort u aan het begin van het schooljaar.

6. Via digitale kanalen

Alle informatie treft u steeds aan op de website. Deze wordt dagelijks geactualiseerd. Kijkt u regelmatig op onze site voor nieuws, leuke foto's en verjaardagen. Via Magister blijft u op de hoogte van de actuele resultaten van uw zoon of dochter.
Sinds enkele jaren sturen we geen brieven meer per post, maar via de mail. Het is daarom belangrijk dat de school steeds beschikt over correcte e-mailadressen van ouders.
In Magister kunt u ook de agenda van uw zoon of dochter bekijken, met daarin het lesrooster en het opgegeven huiswerk. Voor leerlingen hebben we een Elektronische Leeromgeving  (ELO) ingevoerd. ELO vindt de leerling in zijn/haar Magister. 
Enkele malen per jaar sturen we een digitale nieuwsbrief, E-dulphus, met daarin actuele informatie over praktische zaken die op dat moment binnen (en buiten) school spelen. 

Meerderjarige leerlingen

Vanaf je 18e ben je in Nederland niet meer leerplichtig, maar heb je alleen nog de kwalificatieplicht. Een startkwalificatie is een havo-, vwo-, of mbo-diploma. De overheid ziet dit niveau als minimumvereiste voor een goede participatie in de maatschappij. Dat de leerplicht ophoudt, verandert de verhouding tussen leerling, ouders en school enigszins.

  • Leerlingen moeten ouders toestemming geven hun resultaten in te zien via Magister.
  • Een ouder hoeft de leerlingen niet meer afwezig te melden, leerlingen mogen dat zelf doen.
  • School is niet meer verantwoordelijk voor het handhaven van een leerling op school, de leerling is daar zelf verantwoordelijk voor.

Deze laatste verandering houdt in dat een leerling er zorg voor moet dragen dat hij naar behoren functioneert in een school, zonder daar de hulp of controle van de ouders bij nodig te hebben. In de geest van die verandering hebben we dan ook de aanwezigheidsplicht voor leerlingen van 18 jaar en ouder. Deze houdt o.a. in dat ook 18+ers geacht worden op tijd aanwezig te zijn voor de lessen en zich te houden aan afspraken die ook voor overige leerlingen gelden.

Afwezigheid

Is uw kind ziek?
Dan vragen wij u vriendelijk om voor 08.15 uur te bellen naar onze school via telefoonnummer 013-5426652. 
De volgende dag nog ziek? Dan ook graag weer een telefoontje voor 08.15 uur 
Weer beter? Wilt u dan een ondertekende paarse kaart af laten geven bij de receptie? (nieuwe paarse kaarten kunnen daar overigens ook weer opgehaald worden0

 

Heeft uw kind een afspraak bij huisarts, tandarts, ziekenhuis etc.? 
Vult u dan tijdig een paarse kaart in en laat deze, voorzien van uw handtekening, afgeven bij de receptie. 

 

Verlofaanvragen? 

Ouder(s), verzorger(s) van schoolgaande kinderen moeten zich houden aan de vakantieperiodes die zijn vastgesteld. Vrij of extra verlof opnemen voor de vakantie, het verlengen van een vakantie of een korte vakantie tussendoor mag natuurlijk niet. 

Bij twijfel kunt u contact opnemen met de leerlingcoördinator van uw kind.

Meer informatie over aanvragen van verlof vindt u in onderstaande folder. 

Verzekeringen

Schoolverzekeringen

De school heeft een verzekeringspakket, bestaande uit een aansprakelijkheidsverzekering een reisverzekering en een ongevallenverzekering. Alle verzekeringen zijn in principe op basis van secundaire dekking afgesloten. Dit betekent dat in eerste instantie de particuliere verzekering van de leerling (of de ouders) aangesproken moet worden. Als deze verzekering de kosten niet vergoedt kan een beroep gedaan worden op de verzekering van de school.

Aansprakelijkheidsverzekering

De aansprakelijkheidsverzekering biedt zowel de school zelf als zij die voor de school actief zijn (bestuursleden, personeel, vrijwilligers) dekking tegen schadeclaims ten gevolge van onrechtmatig handelen. De school is echter niet zonder meer aansprakelijk voor alles wat tijdens schooluren en buitenschoolse activiteiten gebeurt. De school heeft pas een schadevergoedingsplicht wanneer er sprake is van verwijtbaar gedrag en moet dus tekort zijn geschoten in haar rechtsplicht. Het is mogelijk dat er schade wordt geleden zonder dat er sprake is van enige onrechtmatigheid. Bijvoorbeeld schade aan een bril, doordat hier tijdens de gymles een bal tegen komt. Deze schade valt niet onder de aansprakelijkheidsverzekering en wordt daarom niet vergoed door de school. Hiernaast is de school niet aansprakelijk voor (schade door) onrechtmatig gedrag van leerlingen. Leerlingen (of, als zij jonger zijn dan 14 jaar, hun ouders) zijn primair zelf verantwoordelijk voor hun doen en laten. Een leerling die tijdens de schooluren of tijdens andere door de school georganiseerde activiteiten door onrechtmatig handelen schade veroorzaakt, is daar dus in de eerste plaats zelf (of de ouders) verantwoordelijk voor. Het is dus van belang dat ouders/verzorgers zelf een particuliere aansprakelijkheidsverzekering afsluiten.

De school is niet aansprakelijk voor beschadiging aan persoonlijke eigendommen (kleding, fiets, bril etc.) of voor verlies of diefstal ervan, ook niet als deze zijn opgeborgen in een kluisje. Het is aan te raden hiervoor zelf een verzekering af te sluiten.

Reisverzekering

Onder de doorlopende schoolgroepsreisverzekering zijn deelnemers aan schoolreizen en buitenlandse reizen verzekerd tegen personenschade en zaakschade. De polisvoorwaarden van alle verzekeringen zijn ter inzage beschikbaar op de schooladministratie. Indien ouders de dekking van deze verzekering onvoldoende vinden, dienen zij hun kinderen op eigen initiatief bij te verzekeren. Voor andere of hogere vergoedingen aanvaardt de raad van bestuur geen aansprakelijkheid.

Ongevallenverzekering

De ongevallenverzekering dekt letselschade ten gevolge van een ongeval, waar niet door een voorliggende verzekering voor verzekerd is. De ongevallenverzekering is van kracht gedurende schooltijden en evenementen in schoolverband, alsmede het komen en gaan van en naar school, via de kortste weg. Deze verzekering vormt een aanvulling op eigen bestaande faciliteiten. Wanneer de eigen verzekeraar niet of slechts gedeeltelijk tot vergoeding overgaat, is een beroep op de ongevallenverzekering mogelijk. Materiële schade (kleding, fiets, bril etc.) is niet gedekt onder deze verzekering.

Meedenken

Communicatie is tweerichtingsverkeer. We stellen de mening van ouders op prijs en willen samen met hen bouwen aan een goede school. U kunt zich aanmelden bij de leerlingcoördinator van uw kind. 

Ook als u tips of tops heeft kunt u uiteraard contact met ons opnemen, graag zelfs! 

Vrijwillige ouderbijdrage

 

Leerlingenstatuut

Schoolveiligheidsplan

Dit is de standaardtekst voor pagina Schoolveiligheidsplan

Verlofaanvraag

Schoolondersteuningsplan (Zorgplan)

Afdeling

Leerlingenstatuut

Rechten en ... plichten

Examenreglement

In het Examenreglement staat beschreven hoe het examen in zijn werk gaat. De rechten en plichten van leerlingen en school staan hierin beschreven. Samen met het Programma van Toetsing en Afsluiting (PTA) vormen deze twee documenten de kern van wat er per vak getoetst wordt, wanneer, hoe zwaar dit meetelt, wat er in bijzondere situaties gedaan kan worden en hoe bepaald wordt of je aan het eind van de rit geslaagd bent. 

 

Overgangsregeling

Vacatures/Stages

Ouderbijdrage

 

Alle kinderen mogen meedoen...

In sommige situaties komt het voor dat ouder(s), verzorger(s) de kosten voor schoolse zaken niet kunnen betalen. Wanneer school ook geen mogelijkheden heeft, is het mogelijk dat ouders contact opnemen met Stichting Leergeld. Stichting Leergeld zet zich in om kinderen van ouders met een laag besteedbaar inkomen alle kansen te bieden om erbij te horen.

Voor meer informatie kunt u terecht op diverse websites. 

Tilburg
Goirle en Riel
Hilvarenbeek
Gilze-Rijen eo
Kaatsheuvel en Loon op Zand


Gemeente Oisterwijk is via Contour de Twern bezig met het starten van een plaatselijke stichting Leergeld. Zodra hierover meer bekend is geven we u dat uiteraard door. 

Mocht bovenstaande geschetste situatie van toepassing zijn, neemt u dan contact op met de rector van de school, de heer Frans Claassens. Hij kan met u spreken over de mogelijkheden die schoolbiedt en met u eventueel aanvragen bij Stg. Leergeld bespreken. 

 

Samenwerkingsverband

Passend Onderwijs en Portvolio; samenwerkingsverband VO Onderwijs Midden-Brabant   


De school maakt deel uit van Portvolio, het samenwerkingsverband Voortgezet Onderwijs Midden-Brabant, Ringbaan Oost 240, 5018 HC  Tilburg, tel. 013-2100140. Samen met het Samenwerkingsverband geven wij vorm aan alle aspecten van Passend Onderwijs. Om ervoor te zorgen dat alle kinderen een passende plek krijgen, hebben scholen regionale samenwerkingsverbanden gevormd. Het Odulphuslyceum maakt deel uit van Portvolio. In het samenwerkingsverband voor Tilburg Portvolio werken het regulier en speciaal onderwijs samen. De scholen in het samenwerkingsverband hebben afspraken gemaakt over o.a. de begeleiding en ondersteuning die alle scholen in de regio kunnen bieden en over welke leerlingen een plek kunnen krijgen in het speciaal onderwijs. Ook maakt het samenwerkingsverband afspraken in de regio over de inzet en afstemming met (jeugd-)zorg.

Agenda

22-10-2018
09:00
Wissellessen 1-2-3 Havo
23-10-2018
09:00
Wissellessen 1-2-3 Havo
23-10-2018
13:00
Studiemiddag personeel
23-10-2018
19:15
informatieavond studiekeuze
24-10-2018
09:00
Wissellessen 1-2-3 Havo
Bekijk volledige agenda

Facebook

Ons Wapen